Kwas hialuronowy i osocze bogatopłytkowe (PRP)

Kwas hialuronowy

Kwas hialuronowy występuje w stosunkowo wysokim stężeniu w chrząstce stawowej, jednak wraz ze starzeniem się organizmu ilość tej substancji w chrząstce i płynie stawowym maleje. Proces ten jest szczególnie nasilony w chorobie zwyrodnieniowej stawów.

Przezskórne podanie preparatów kwasu hialuronowego do stawu łagodzi objawy bólowe, przyspiesza regenerację tkanek oraz zwiększa lepkość i elastyczność płynu stawowego. Pacjenci mogą odczuwać wyraźną poprawę już po podaniu pierwszej dawki. Zależnie od rodzaju preparatu wykonuje się od 1 do 5 iniekcji powtarzanych co tydzień. Zastrzyki wykonywane są cienką igłą i przeważnie są bezbolesne. Pacjent bezpośrednio po zabiegu może udać się do domu i praktycznie wrócić do normalnych zajęć.

Niektóre możliwości wykorzystania kwasu hialuronowego obejmują:

• chorobę zwyrodnieniową stawów,
  • zmiany chondromalacyjne chrząstki,
  • zmiany pourazowe stawów.

Zachęcam do obejrzenia materiału video dotyczącego kwasu hialuronowego.

Osocze bogatopłytkowe (PRP)

Preparaty osocza bogatopłytkowego (PRP, platelet rich plasma) wykorzystywane są w różnych gałęziach medycyny od ponad 30 lat. Ich zastosowanie poprawia regenerację tkanek oraz skóry. Przyspieszają one naturalne procesy gojenia złamań, urazów i oparzeń.

Osocze bogatopłytkowe to preparat krwiopochodny, otrzymywany z krwi żylnej pacjenta. Jest to koncentrat własnych płytek krwi w stosunkowo niewielkiej objętości osocza. Osocze bogatopłytkowe jest czymś więcej niż tylko koncentratem płytek krwi i zawartych w nich płytkowych czynników wzrostu. Zawiera bowiem w sobie również wszystkie wartościowe składniki osocza, w tym trzy ważne, z punktu widzenia regeneracji tkanek, białka – fibrynę, fibronektynę i vitrinektynę. Są one odpowiedzialne m.in. za prawidłową adhezję (przyleganie) komórek do siebie, a więc pełnią ważną rolę w procesie gojenia się i odnowy tkanek.

Zabieg przygotowania i podania osocza bogatopłykowego trwa około 20-30 min. Po pobraniu własnej krwi żylnej przez wykwalifikowany personel pielęgniarski następuje jej przygotowanie w specjalnej wirówce. Tak uzyskany preparat PRP podaję pacjentowi w postaci iniekcji cienką igłą w okolicę dotkniętą chorobą. W większości przypadków zabieg ten jest bezbolesny. Pacjent wraca do domu bezpośrednio po zabiegu.

Niektóre możliwości wykorzystania PRP obejmują:

• choroby ścięgien (przeciążenia, przewlekłe zapalenia, naderwania),
  • uszkodzenia więzadeł,
  • naciągniecie / przeciążenie mięśni,
  • chorobę zwyrodnieniową stawów,
  • opóźnienie zrostu po złamaniu.

Zachęcam do zapoznania się z materiałem video na ten temat.

Kwas hialuronowy Osocze bogatopłytkowe PRP regeneracja tkanek